РЕЗУЛЬТАТИ МОНІТОРИНГУ ЯКОСТІ ОСВІТИ У 2019-2020 Н.Р.
ПО СУМСЬКОМУ ЗДО №3 «КАЛИНКА»
Підвищення конкурентноспроможності кожного ЗДО пов’язано з його здатністю задовольнити не тільки наявні, але й прогнозовані вимоги споживачів, вивчення яких має бути одним із напрямів діяльності в системі менеджменту якості і маркетингу дошкільного навчального закладу. У зв’язку з цим у дошкільному закладі проведені моніторингові дослідження аналізу рівня обізнаності, вмінь та вправності дітей, відповідно до вимог Базового компонента та програми розвитку дитини дошкільного віку «Я у Світі» .
Аналіз моніторингових досліджень показав: кількість дітей раннього віку, які мають високий рівень сенсорного розвитку, збільшилась порівняно з початком навчального року на 9 %, дітей зі середнім рівнем – на 19%, дітей із початковим рівнем розвитку зменшилася на 28%. Підвищення рівня засвоєння програмового матеріалу з мовленнєвої діяльності, ознайомлення з довкіллям та природою складає 18%. Діти на достатньому рівні орієнтуються в найближчому оточенні. Потребує дальшого вдосконалення робота з розвитку мовлення. Багато понять залишаються в пасивному словнику дітей, тому в порівнянні з попередньою діагностикою (2018-2019 н.р.) з різних розділів програми спостерігаються, в середньому, незначні зміни. На недостатньому рівні залишаються розвиток дрібної моторики, тому показники з образотворчої діяльності на середньому рівні.
У групах молодшого дошкільного віку (порівняно з вереснем 2019 р.) наприкінці навчального року рівень засвоєння знань програми з розвитку мовлення має такі показники:
- достатнього рівня збільшилось у середньому на 25 %,
- середній рівень – збільшилось у середньому на 33 %
- початковий рівень – значна кількість дітей у групі «Ромашка» 17% (Всі діти на 1.09.2019 перший раз прийшли в садочок)
Показники з освітньої лінії «Дитина в соціумі» також набули змін – рівень засвоєння програмового матеріалу підвищився в середньому на 23%. Більшість дітей з початковим рівнем логіко-математичної компетентності виявили середній рівень, на 22% збільшилась кількість дітей достатнього рівня. Заслуговують на увагу якісні показники оволодіння дітьми основними рухами з фізичної культури – порівняно з показниками попереднього року в молодших групах підвищився загальний рівень оволодіння основними рухами в середньому на 38%.
У групах середнього дошкільного віку кількість дітей початкового рівня розвитку зменшилася за всіма розділами програми на 29%. Показники засвоєння освітньої лінії «Мовлення дитини», «Дитина в соціумі» та «Дитина у природньому довкіллі» в середньому на 38%. Спостерігається позитивна динаміка у засвоєнні програмового матеріалу з освітньої лінії «Дитина в світі культури» – в середньому – 53%. Вивчення показників оволодіння дітьми основними рухами з фізичної культури показало, що всі діти опанували м’язово-руховою вправністю.
Узагальнюючи результати обстеження різних компонентів готовності дітей до навчання в школі, можна зробити висновок, що із 64 обстежених дітей – до школи готові 61, що становить 97%, діти зрілі у фізіологічному й соціальному відношенні, засвоїли програму, мають певні емоційно – вольові навички, володіють розумовими операціями, вміють узагальнювати, диференціювати предмети і явища довкілля, планувати свою діяльність і здійснювати самоконтроль, позитивно ставляться до навчання. Обстеження стану готовності дітей до шкільного навчання показало, що діти-випускники мають: на достатньому рівні (76%) розвинуті психічні процеси, добрі потенційні можливості щодо розвитку пізнавальних процесів; достатній (83%) і середній (14%) рівні працездатності; достатній (42%) і середній (55%) рівні розумової активності; сформовані навички навчальної діяльності (93%); діти мають достатній і середній рівні саморегуляції і самостійності, вміють слухати і виконувати вказівки дорослого, контролювати себе, оцінювати свої відповіді та відповіді однолітків; на достатньому рівні розвинуті дії мислення: серіація, класифікація, абстрагування. у дітей-випускників сформована мотивація на шкільні види діяльності – 87%, внутрішня позиція учня – група «Ромашка» – 87%, група «Бджілка» – 89%.
За результатами комплексної діагностики рівня психологічної готовності до шкільного навчання (проведеної бесіди А.Керна – І.Йєрасика) та графічного субтесту отримані наступні результати:
- високий рівень – 28 дітей (44%),
- середній рівень – 33 дітей (51%),
- низький рівень – 3 дитини (5%).
Цьому сприяла систематична робота з дітьми з формування у них шкільної мотивації, підвищення самооцінки та працездатності, рівня самостійності та самоконтролю; робота з педагогами (консультації, практичні семінари та тренінги), спрямовані на надання педагогам конкретних знань та навичок у роботі з дошкільниками по підвищенню мотивації, а також робота з батьками, спрямована на ознайомлення батьків з методами визначення дошкільної зрілості дітей та засобами її формування; обговорення можливих труднощів шкільного навчання та спільний пошук методів їх попередження.
Моніторинг готовності до навчання в школі у порівнянні з минулим навчальним роком:
2017-2018 н.р. | 2018-2019 н.р. | 2019-2020 н.р. | ||||
кількість | % | кількість | % | кількість | % | |
Загальна кількість дітей, що відвідують старші групи. | 76 | 100 | 67 | 100 | 78 | 100 |
Загальна кількість дітей, яким на 01.09 виповнюється 6 років | 76 | 100 | 64 | 100 | 78 | 100 |
З них: | ||||||
готові до навчання: | 74 | 97 | 61 | 95 | 75 | 96 |
не готові до навчання: | 2 | 3 | 3 | 5 | 3 | 4 |
Загальною причиною неготовності 3дітей (4 %є недостатній розвиток їх пізнавальних здібностей, низький рівень психосоціальної зрілості, повільний темп розумових операцій)
Об’єктивною причиною психологічної неготовності до навчання в школі є те, що одна дитина попередньо потребувала кваліфікованої допомоги дефектолога і комісією ПМПК була направлена в спеціалізований НВК №34, але батьки відмовилися і хлопчик залишилися в загальній групі ЗДО, тому і надалі він потребуютє інклюзивної освіти. Ще одна дитина має низький рівень розвитку психічних процесів, мовленнєві порушення (рішенням ПМПК рекомендовано продовження перебування в ЗДО). Вагомою причиною психологічної неготовності однієї дитини є недостатній рівень емоційно-вольової сфери, низький рівень розвитку саморегуляції, що не відповідає віковим нормам. Дитині складно підпорядковуватись правилам колективу, виконувати інструкцію вихователя, переважала протестна поведінка.