КОЛИСКОВІ ПІСНІ ЙШЛИ ДО НАС ІЗ ДАВНИНИ |


КОЛИСКОВІ ПІСНІ ЙШЛИ ДО НАС ІЗ ДАВНИНИ

Колисання дитини має надзвичайно важливе значення в перші роки її виховання. Колиска в українській родині мала символічне значення, її не викидали навіть тоді, коли в хаті не було дітей. Найчастіше колиску виносили на горище, щоб не перевівся рід. Колиски робили зі “співучого дерева” — клена, ясена, калини, щоб діти були співучими, дужими та вродливими. В народі здавна помічено, що материнська пісня над колискою має велику магічну силу: вона заспокоює, дає позитивні емоції, оберігає від хвороб, нещасть та страху.

Колискових пісень співали немовлятам із перших днів їхньої появи на світ. Колискові пісні призначені тільки для одного слухача — дитини і виконуються одним співаком — матір’ю (іноді бабусею чи іншою близькою людиною).

В давнину дитина після народження була біля матері два дні, а на третій відбувалося ритуальне вкладання у колиску. Найдавнішим звичаєм було прийнято першого вкладати в колиску кота (як і першого впускати в нову хату). Вважалося, що кіт може наділяти дитину спокійною вдачею, приносити солодкий сон. Кота колисали в колисці, примовляючи: “Як на кота муркота — на дитину дрімота”. Потім кота випускали, а дитину клали в колиску й співали колискову.

Назва колискова пісня не є народною, — це фольклористичний термін. У народі ж існують різні назви цих пісень: співати кота, співати люлі, співати при колисці тощо.

Кіт — один із найпопулярніших персонажів колискових пісень, який є і м’якеньким другом і вередливим розбишакою, що заважає спати:

Ой ти, коте, не гуди,

Спить дитина, не буди.

Цить, дитино, цить, не плач,

принесе киця калач.

Вже недалечко на мостику,

Несе калач на хвостику”.

Приспівом до багатьох колискових є протяжне “А-а, а-а-а” або “люлі-люлі, люлі-люлечки”. У ранньому віці немовля ще не розуміє слів пісні, але вже розуміє лагідну мамину мову, її ніжність, відчуває тепло й рідність. Із двох-трьох років дитина вже чудово усвідомлює, про що співається хоча б у такій пісні:

А ти, котик сірий,

Не ходи по сінях.

А ти, білуватий,

Не ходи по хаті,

Не буди дитяти.

А ти, котик рудько,

Та витопи грубку.

А ти, котик чорний,

Та сідай у човник,

Лови рибки повен,

Щоб і няньці й мамці,

І бабусі старенькій,

І дитинці маленькій. А-а-а.

Крім того, дитина знайомиться із новими поняттями (рибка, човник), а також дізнається про забарвлення котів.

У колисанках іноді зберігаються найдавніші образи Богів сну Сонка і Дрімоти:

Ходить Сонко по долині,

Мати кличе до дитини:

Ой Соночку, соколочку,

Іди до нас в колисочку!

Іди до нас в колисочку.

Приспи нашу дитиночку!

Або:

Ой ходить Сон коло вікон,

А Дрімота коло плота,

Питається Сон Дрімоти:

А де будем ночувати?

Де хатонька теплесенька,

Де дитина малесенька,

Там ми будем ночувати,

Дитиночку колисати.

Або:

…Налетіли гулі,

Сіли на колисці

В червонім намисті.

Стали думать і гадать,

Чим дитинку дарувать:

Чи Сонками, чи Дрімками,

Чи красними ягідками!

Подаруймо Сонки-Дрімки.

Сонки-Дрімки в колисоньки,

А ростоньки у костоньки,

Добрий розум в головоньки.

Ви можете залишити коментар, або посилання на Ваш сайт.

Оставить комментарий



На wordpress создание тем и шаблонов.