Кожен малюк – художник.
Головне, щоб він залишився художником,
коли мине дошкільний вік.
Вікові особливості дитини з ознаками обдарованості :
Два роки:
- говорять розгорнутими реченнями;
- здатні довго концентруватися на одному предметі або заняття, повертаючись до нього протягом декількох днів;
- можуть концентруватися на чому-небудь і одночасно помічати, що відбувається навколо;
- у 2,5 роки можуть брати участь у рольових іграх.
Три роки:
- словник досягає приблизно 1200-1500 слів, володіють найпростішими граматичними конструкціями;
- деякі діти можуть читати дитячі книжки (самостійно або з невеликою допомогою дорослих, освоююся читання) і дуже цим захоплені;
- проявляють значний інтерес, хочуть усе досліджувати, наполегливі в пошуках відповідей на запитання;
- гарна пам’ять на речі і події, мають яскраві спогади про себе і події свого життя;
- мають поняття про кількість і кількісні відношення (більше, менше, дорівнює);
- розуміють близьких людей(приймають їх «роль» у грі, зображуючи маму або тата);
- здатні розрізняти ознаки гарного і поганого настрою.
Чотири роки:
- багато вже вміють читати, від простих книжок переходять до читання книг для дошкільного віку;
- уміють робити прості логічні висновки;
- здатні помічати логічні помилки в дорослих;
- оперують порівнянням двох об’єктів за допомогою третього (за допомогою палички можуть виміряти глибину калюж і порівняти їх);
- здатні самостійно робити операції естетичного вибору: подобається-не подобається, краще-гірше;
- розуміють зміні в навколишньому світі;
- виявляють здатність вирішувати прості проблеми;
- виявляють гарну поінформованість про явища і події навколишнього світу: знають, з чого зроблені різні предмети, як роблять залізо, тощо, їх цікавлять проблеми життя, народження;
- до п’яти років обдаровані діти не завжди можуть розрізнити реальність і фантазію через яскравість уяви, вірять у казки і чарівництво.
П’ять років:
- до п’яти років можуть додавати в межах десятка, віднімати в межах п’яти;
- здатні самостійно робити прості висновки;
- виявляють почуття гумору, розуміють гру слів і вміють цим користуватися у спілкуванні з іншими людьми;
- здатні до переключення уваги і можуть сприймати одночасно і паралельно два джерела інформації, наприклад,читати книгу і слухати музику;
- мають різнобічні інтереси, нерідко понад свій вік; для задоволення свого інтересу часто звертаються до дорого;
- допитливість не знає меж, поглинає нову інформацію, як губка, жадібні до всього нового і незвичайного;
- здатні швидко засвоювати і використовувати нову інформацію: здається, дитина чула щось мимохідь, а вона раптом висловлює з цього приводу свою думку;
- з різних джерел знають багато чого про проблеми, з якими самі не стикалися, можуть зрозуміти більш складні концепції,ніж їхні однолітки;
- здатні до наслідування, добре копіюють поводження інших людей.
Шість років:
- здатні до узагальнення, використовують абстрактні поняття;
- установлюють різнобічні зв’язки між предметами, людьми, навіть якщо ці зв’язки і не очевидні;
- здатні до планування своїх дій: уявляють собі мету дії, засоби її досягнення, послідовність дій і кінцевий результат; часто практичну задачу вирішують спочатку подумки;
- помічають розходження в усьому, навіть дрібні деталі не вислизають з-під їхньої уваги;
- здатні передбачити хід подій (на інтуїтивному рівні);
- гарна пам’ять, їм не потрібно для запам’ятовування багаторазових повторень;
- критичність стосовно себе й інших людей ( часто незадоволені результатами своєї роботи, прагнуть переробити, поліпшити її, помічають помилки в поводженні навколишніх людей);
- проявляють творчість в усьому: оригінально, нестандартно діють,гнучко вирішують задачі, прагнуть виразити себе в різних сферах діяльності, зробити щось незвичайне по-своєму;
- виявляють наполегливість у подоланні труднощів і перешкод у досягненні мети, неуспіх не бентежить їх.
Поради Девіда Льюїсащодо розвитку обдарованої дитини
- Відповідайте на запитання дитини якомога терпляче і чесно. серйозні запитання дитини сприймайте серйозно.
- Створіть у квартирі місце-вітрину, де дитина може виставляти свої роботи. не сваріть дитину за безлад у кімнаті під час її творчої роботи.
- Відведіть дитині кімнату чи куточок винятково для творчих занять.
- Показуйте дитині, що ви любите її такою, якою вона є, а не за її досягнення.
- Надавайте дитині можливість у виявленні турботи.
- Допомагайте дитині будувати її плани та приймати рішення.
- Показуйте дитині цікаві місця.
- Допомагайте дитині нормально спілкуватися з дітьми, запрошуйте дітей до своєї оселі.
- Ніколи не кажіть дитині, що вона гірша за інших дітей.
- Ніколи не карайте дитину приниженням.
- Купуйте дитині книжки за її інтересами.
- Привчайте дитину самостійно мислити.
- Регулярно читайте дитині чи разом з нею.
- Пробуджуйте уяву та фантазію дитини.
- Уважно ставтеся до потреб дитини.
- Щодня знаходьте час, щоб побути з дитиною наодинці.
- Дозволяйте дитині брати участь у плануванні сімейного бюджету.
- Ніколи не сваріть дитину за невміння та помилки.
- Хваліть дитину за навчальну ініціативу.
- Учіть дитину вільно спілкуватися з дорослими.
- У заняттях дитини знаходьте гідне похвали.
- Спонукайте дитину вчитися вирішувати проблеми самостійно.
- Допомагайте дитині бути особистістю.
- Розвивайте в дитині позитивне сприйняття її здібностей.
- Ніколи не відмахуйтесь від невдач дитини.
- Заохочуйте в дитині максимальну незалежність від дорослих.
- Довіряйте дитині, майте віру в її здоровий глузд.