Аналітична довідка моніторингу якості освіти дітей Сумського дошкільного навчального закладу (ясла-садок) № 3 «Калинка» м. Суми за 2022/2023 навчальний рік
На виконання статті 22 Закону України «Про дошкільну освіту», Постанови Кабінету Міністрів від 14.12.2011 № 1283 «Про затвердження порядку проведення моніторингу якості освіти», визначених Базовим компонентом дошкільної освіти, наказу по навчальному закладу від 09.09.2022 № «Про організацію та проведення моніторингу основних компетенцій дітей дошкільного віку» був проведений моніторинг якості освітнього процесу .
Моніторинг здійснювався за методичним посібником “Моніторинг досягнень дітей дошкільного віку згідно з базовим компонентом дошкільної освіти”. Мніторингове дослідження розвитку дітей було проведено в усіх вікових групах закладу дошкільної освіти відповідно до термінів плану роботи на 2022/2023 навчальний рік.
На педагогічних годинах було проаналізовано результати та динаміка змін у розвитку дошкільників, виходячи з чого були внесені корективи в освітній процес, як індивідуально для кожної дитини, так і для всієї групи в цілому. Виявлена позитивна динаміка змін у розвитку дошкільників за І півріччя навчального року.
Педагогічне оцінювання за системою показників нервово-психічного розвитку проводилося у групах раннього віку у жовтні 2022 року року.
Аналіз моніторингових досліджень за ІІ півріччя показав, що кількість дітей раннього віку, які мають достатній рівень сенсорного розвитку збільшилась у порівнянні з початком навчального року на 30%, дітей зі середнім рівнем – на 40%, дітей із початковим рівнем розвитку зменшилася на 30%. Підвищення рівня засвоєння програмового матеріалу з мовленнєвої діяльності, ознайомлення з довкіллям та природою складає 36%. Потребує подальшого вдосконалення робота з розвитку мовлення, а саме приділення більшої уваги звуковимові малюків та поєднання окремих фразових сполучень у речення. Слабким залишається розвиток дрібної моторики рук, тому показники з образотворчої діяльності знаходяться в фактично на початковому рівнях.
Обстеження компетентності дітей молодшого дошкільного віку групи «Ромашка» та «Бджілка» показало, що вихованці, у фактичному, добре володіють культурно-гігієнічними навичками, мають елементарні навички особистої гігієни.
Аналізуючи напрямок «Мовленнєвий розвиток» слід відмітити, що на початку навчального року більшість дітей мають середній та початковий рівень компетентності. Проблемою залишається звукова культура мовлення, правильна вимова звуків рідної мови. У окремому вихованці несформована граматична правильність мовлення щодо відмінювання слів у роді.
Під час обстеження логіко-математичного розвитку дошкільників виявлено, що найбільш розрізняють колір, величину предметів, оперують поняттями «багато», «мало», «один».
Обстеження пізнавального розвитку в групі дітей середнього дошкільного віку показало 59 % достатній рівень розвитку дітей. Також у групах є 15% діти з високим та 26% початковим рівнем розвитку.
Під час обстеження логіко-математичних здібностей вихованців виявлено, що 78 % дітей вміють лічити в межах 5-10, знають геометричні фігури, розрізняють частини доби,орієнтуються в просторі.
Дошкільнята полюбляють малювати та ліпити. Проте, окремі мають початковий рівень, це ті діти, які часто не відвідують заклад.
Вихованці в основному мають достатній та середній рівні з освітніх напрямів: «Мовлення дитини», «Дитина в соціумі», «Гра дитини». Найменш сформованим є напрям «Мовлення дитини». Виявлено, що окремим дітям важко скласти розповіді . Тому, нагальним є питання щодо розвитку мовлення дошкільників, оволодіння комунікативними навичками у різних життєвих ситуаціях, розвитку фонематичного слуху, дотримання норм літературної мови.
Моніторингові дослідження, проведені в травні 2022/2023 навчального року з дітьми старшого дошкільного віку в групах показали, що у багатьох вихованців достатній та високий рівень; для дітей спеціальної групи з порушенням мовлення переважають середній та початковий рівні засвоєння.
Діти достатньо володіють навичками самообслуговування, завдяки трудовим дорученням, ведуть активний спосіб життя, знають правила культури поведінки, але за спостереженнями, у повсюдному житті переважна кількість дітей їх не досягається.
Аналізуючи соціально-моральний розвиток дітей старших вікових груп встановлено, що мають найбільший достатній рівень розвитку. Труднощі мають лише тих дітей, які часто невідвідують дошкільний заклад.
Моніторингове дослідження мовленнєвого розвитку дітей старшого дошкільного віку доводить, що 67% дітей вільно спілкуються з однолітками і дорослими, володіють діалогічним мовленням, мають достатній словниковий запас для визначення назв, особливостей та дій, пов’язаних з усіма сферами життєдіяльності, вміють будувати речення, дотримуючись. певного порядку слів, конфлікт і логічно відповідати на запитання. Поряд з цим, слід звернути увагу, що 34,5% дітей знають труднощі при вживанні синонімів, слів-порівнянь, вживанні складно-підрядних речей, складанні описових розповідей з власного досвіду. Крім того, потребує особливої уваги робота над чистотою мови (вживання русизмів. Двомовність в родинах).
Проведення моніторингового дослідження в групах дітей дошкільного віку дало змогу відстежити динаміку розвитку особистості дошкільника, встановити загальну картину розвиненості вихованців, що дозволить педагогам більш плідно й ефективно працювати над проблемами, виявленими в ході навчання.
Всього в дошкільному закладі було проведено моніторингове обстеження 123.